Kaki Ku Kaku 3 (BAHAYA!!)

Assalamualaikum..

Okey, now admin nak sambung cerita pasal Kaki Ku Kaku part 3. 


Cantik tak kasut kat atas nie..?? Cantik kan..

Hehehe, itu kasut admin yang baru.. Orang tengah sibuk beli kasut untuk sekolah, tapi admin sibuk cari kasut jalan.. Hahaha.. (xde apa yang lawak pon) ..

Entry yang lepas , kita telah menyaksikan pelbagai jenis kasut yang cantik-cantik sangat.. Betulkan?? Admin pon tergoda melihat kasut-kasut tu.. Dengan memakai kasut tinggi, lebih-lebih lagi wanita .. Terserlah lah kecantikan , ke'cun'an , serta ke'vouge'an seseorang wanita tu..

RIGHT ??? 

Memang la, cantik sangat kalau kita memakai kasut tumit tinggi.. Tapi adakah anda tahu betapa bahayanya memakai kasut tumit tinggi nie???


  • Masalah kesihatan disebabkan dada ke depan dan punggung ke belakang sehingga sepina dan pinggul terkeluar dari kedudukan asalnya..
  • Kencing tidak lawas, masalah belakang dan tulang pinggul..
  • Boleh menyebabkan kesakitan di bahagian rahang, leher dan kepala, gangguan kitaran haid malah membawa kepada masalah kesuburan..
  • Jika dipakai bertahun-tahun akan menyebabkan tendon Achhilles menjadi pendek dan menyebabkan sakit tumit..
  • Memakai kasut tumit tinggi mengubah cara perjalanan seseorang dengan mengenakan pusat graviti ke atas bebola kaki dan meletakkan tekanan secara berlebihan sehingga 26% pada lutut iaitu kes biasa osteoprosis..
  • Tekanan terhadap saraf dan tisu kaki yang menyebabkan kesakitan sehingga pembedahan mungkin perlu dilakukan untuk memulihkannya..
  • Kecacatan Haglunds juga sering dialami wanita berkasut tumit tinggi yang mana berlaku pembesaran tulang belakang kaki sehingga kaki bengkak, merah dan ,menyakitkan..
  • Masalah yang biasa berlaku ialah pergelangan kaki terseliuh kerana sukar mengimbang badan disebabkan memakai kasut tumit tinggi..
So, kesimpulannya. Berfikir dahulu sebelum memakai.. Bukan tak boleh pakai, boleh.. Tapi jangan terlampau kerap memakainnya.. Kang tak pasal-pasal jadi seperti di atas.. Banyak lagi cara untuk menyerlahkan kecantikan kita.. So,..

..THINK BEFORE WEAR IT..


* Nota tangan: ..  Kaki admin pon sakit masa satu hari berjalan dengan kasut baru tu.. So, nie peringatan untuk admin and kawan-kawan semua.. 
Pppsst..! Sila singgah blog admin yer.. Just KLIK HERE!


Credit by Iza..



No comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan komen anda disini
Kalau satu pun jadilah..Hehehe...